Tuesday, November 1, 2011

Red Velvet with Fresh Strawberries

Sometimes i wonder why people can be so rude.. kdg2 rase mcm nak balas balik, tp pk balik mungkin he/she had a bad day at home ke.. terbawak2 sampai ke opis... xpelah.. tapi.. kdg2 sy balas balik jugak.. org rude dgn kita, sy rase unfair sebab kita tak buat ape2 pun... hehehe... lawak.. mcm2 org.. mcm2 perangai...

Teringat masa Faaeq admitted kat ward Hosp Serdang untuk cabut gigi. Katil depan Faaeq ade sorang Indian lady.. Saya panggil dia "A".. agak2 sama umur mcm saya, maybe younger. Anak dia demam and taknak makan.. doc masukkan air taknak bagi dia dehydrated.. anak dia girl, baru setahun 2 bulan. Tu hari kedua dia kat ward.. Lebih kurang pukul 9mlm, masuk sorang pekerja hosp (perempuan, dlm umur 20-an) yg bawakkan air masak untuk bagi kepada patient.. sebab saya baru masuk,dia bagi saya satu jug air masak.. dia kata, nanti bawak bekas sendiri, boleh ambik air kat depan. Saya cakap, 'ok'. Then dia ke tempat A ni... A baru je dpt visitor lelaki, dia bagitahu saya, itu husband babysitter dia datang melawat, sebab wife dia (babysitter anak dia) tak dpt dtg, ade kena jaga budak kat rumah.. 

Pekerja ni pergi ke A, cakap, "u tak bawak ke bekas? saya nak ambik bekas ni".. A kata, "takdelah... saya takde bekas".. then pekerja tu cakap (dengan kasar), "kenapa tak suruh husband u bawak tadi?"
A: tak, tu bukan husband saya
Pekerja: abis tu sapa tu? husband awak mana? suruhla dia bawak bekas!

kitorg (saya dan sorang lagi yg katil sebelah saya) tercengang2 dengar pekerja tu cakap mcm tu... kitorg tau keadaan sebenar... last2 kawan saya yg sebelah katil tu cakap, "husband dia dah meninggal lah"..

Terdiam pekerja tu..

Sebenarnya husband A dah meninggal. Accident. Selepas kawin 10 tahun, selepas buat treatment mcm2, baru dia mengandung anak dia tu.. 3 bulan pregnant, husband dia meninggal accident motor. Bayangkan. Dia kena pergi sessi kaunseling utk stabil kan balik keadaan dia.. dia kata, majikan dia mmg sgt bertimbang rasa.. 3 bulan selepas husband dia meninggal, dia tak dpt bekerja sbb emosi tak stabil.. majikan masih bagi gaji.. sepanjang 2 hari sy kat hosp, mmg ramai yg melawat dia.. jiran dia, kawan sekerja dia.. so sy tau dia dpt support yg kuat dr org2 yg kenal dia.. sian... dia kata, anak dia tu sebijik muka dan perangai mcm husband dia...  kalau tengok A ni, mmg kagumla.. sebab dia nampak sgt kuat... anak dia pun bijak... baru 1 thn 2 bulan, dah pandai kencing n po-po kat toilet! dia kata, mmg senang sgt jaga anak dia.. x byk kerenah.. pampers pun tak banyak pakai sebab dia dah pandai ke toilet...

Sampai sekarang sy teringat pekerja tu.. terkedu dia bila tau keadaan sebenar... pengajaran dia (dan saya juga), JANGAN ASSUME ape2... and jgn la rude tak tentu pasal..
   


Thank you Farah for this order.. and for making me crave for RV again.... uwaaa....

Sekian cerita hari ini.

Happy birthday Hisyam, Imran's second cousin... (berdiri sebelah Imran yg paling tinggi tu).. yg lain2 tu adik dia, Nisa and Haris.. comel kan? Devil's food choc cake i made for his bday..

my cherry pie, Faaeq!

♥edi

10 comments:

Syahida said...

edi, u make me wanna eat RV!! huhu

Mawar Berduri said...

ISHHHHHHHHHHH....tue la kan mulut org nie..ikut hati lompang jer kak!tp ikut akal,kesian nurse tue..xabis blajar dia bab adab nie..

Anonymous said...

macam2 ada org ni, tapi kek u mmg menggiurkan...-mai

Edi said...

syida, next time u're around, i buatkan utk u ok :)

mawar berduri, betul jugak tu kan. hehe.. i bet hari tu dia 'belajar' sesuatu jugak la..

mai, mcm2 org.. mcm2 ragam. mcm2 boleh belajar kan. bile nak dating nie..

ady said...

as-salam
These look fantastic.

hazila said...

Edi,
Thanks for the tip. Selalu dengar cerita pasal nurse kat Hospital gomen yg sesetengah tu kurengggg sikit.

PUCCAnis said...

sedapnyeeeeeeeeeeee!!!

pengajaran untk saya jgk..trimas..:)

Anonymous said...

baru perasan, dah tukar gambar profile. phewiiiitttt...cun nya cam anak dara you....-mai

Reen Tart Nenas said...

dap nyer dap nyer... kak kalau kek gini, berapa harga nyer?

Edi said...

ady, thank you :)

kak zam, selalu2lah buat kek pulak.. gambar2 kak zam sumer cun2 lah!

PUCCAnis, sama2lah kita ambik iktibar :)

mai, hahahaa... jgn terpedaya... kasik canla.. gamba profile sebelum ni dgn anak, kali ni nak single plak la :P

reen, yg ni rm90.. kalau xde stroberi rm80.. kalau dengan buttercream rm70. tp baik awak buat sendiri lah. oven kan ade!?